23. november 2013

FUCK JANTELOVEN

Jeg elsker holdningsindlæg. Jeg elsker at diskutere og uddybe holdninger, men det er ikke noget i ser meget til her på bloggen. Men nu skulle det være, og hvad er bedre at starte ud med en janteloven? Jeg har et meget dårligt forhold til janteloven, da jeg tidligere i mit liv har været ned med en depression, som jeg heldigvis er over nu. Det er ikke noget, jeg har nævnt meget om her på bloggen, men det gør, at tanken om man ikke må tro, man er noget, giver mig kvalme. Dette er blevet nævnt på flere blogs og vil blive nævnt igen.

Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke kan glæde sig over andres succeer og fremme dem. Tit er det desværre fordi folk er misundelige eller jaloux, men det er selvfølgelig ingen undskyldning. Jeg mener ikke, at jeg er bedre end alle andre eller noget i den stil. Men jeg har er træt af at se mig selv som en mindre person, for jeg har ret til at være stolt.

 Så fuck janteloven... Undskyld mit sprog, men der er kun en måde at sige det på. Hvad er jeres holdning til emnet?

6 kommentarer:

  1. Rigitg smukt indlæg! Og jeg er helt enig i, at janteloven skal ignoreres. Men det er jo også lettere sagt end gjort... For en ting er at sige "fuck it" til sig selv og begynde at elske sig selv og indse man er speciel/perfekt som man er. En anden ting er, at det (af en eller anden grund) ikke altid bliver opfattet positivt, hvis man snakker positiv om sig selv i det offentlige rum. Altså: hvis man står foran et spejl sammen med sin klasse og siger "jeg synes egentligt, min krop er flot som den er", så bliver man ikke ligefrem klappet på skulderen. Desværre. Det er nok, det jeg synes, der skal gøre aller mest ved! For selvfølgelig skal det være OK (ja endda MERE END OK) at rose sig selv i det offentlige. Det hele skal gøres mere positivt! :D

    Jeg blogger selv om, hvordan man kan ændre sit syn fra det negative til det positive - og hermed få en bedre selvtillid og sjovere liv. Jeg prøver ihvertfald at give den effekt af det med mine indlæg. :i hvis du vil, må du meget gerne tjekke den:

    http://setilyset.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar. Jeg forstår fuldt ud, hvad du siger!
      Selvfølgelig bliver man dømt, og det gør man, uanset hvilken side af janteloven man er på. Det er bare vigtigt at vide inde i sig selv, at man godt må være pisse stolt, men selvfølgelig begrænse de signaler man sender. Og bare vide, at hvis nogle siger nogen om dig, ville de også gøre det, hvis du ændrede på dig.
      Pointen er, at klappe en selv på skulderen en gang i mellem, for jo det var sku godt det man gjorde.

      Slet